Donderdag 7/2

7 februari 2019 - Kribi, Kameroen

We vertrekken om 9:00 richting de Lobe rivier voor een boottocht naar de Pygmeeën. Omdat we met de boot gaan en onze vorige boottocht bijna letterlijk in het water is gevallen nemen we minimale bagage mee. Onderweg komen we uiteraard weer een controle/politiepost tegen en met deze op een paar meter in zicht zegt Deb: Oh, ik heb mn paspoort niet bij me...😳 We worden staande gehouden en Armstrong moet zijn papieren gaan laten zien, in de bus ontstaan intussen de meest wilde verhalen van wat als...? Maar we mogen door pfff. Deb zou het liefst terugrijden maar dat gaat niet zegt Abdou die intussen niet meer bijkomt van het lachen. Het tochtje over de rivier naar de pygmeeën is prachtig, de rust op het water, heerlijk. We varen langs een stuk bos waar een hoop geritsel uitkomt en daar blijken apen in te zitten die we door het struikgewas voorbij zien schieten. Het bezoek aan de pygmeeën voelde niet ok. Wat een zichtbare armoede waar wij dan met onze enorme camera’s doorheen lopen voor foto’s. En we zijn niet de enige toeristen, er zijn meer bootjes. Als we een rondje gelopen hebben belanden we op een open plek waar de pygmeeën een dans doen waarna wij vervolgens geld kunnen doneren. Authentiek zijn de pygmeeën niet meer. Het schijnt dat ze af en toe met een andere stam mengen, alles wat ze aan kleren hebben is ontvangen van toeristen en overal liggen plastic zakjes van whiskey wat door ze gedronken wordt. En dan die lijfluchten. OMG, het is echt afschuwelijk om daar lang in te staan. Ondanks dat we foto’s hebben genomen voelt het als ramptoeristen. We varen terug en gaan een stukje verder eraf voor een bezoekje aan de Lobe waterval. Langs het strand zitten allemaal shopjes en een terras. Superleuk sfeertje dus we drinken hier meteen wat. Daarna door naar de vismarkt. We houden ons hart vast na de vismarkt in Limbe maar de sfeer is hier goed. Lieve mensen, vrolijke kleuren, dan ziet de wereld er toch een stuk leuker uit. We lunchen aan de achterkant bij een restaurant en als we weggaan zien we een stel kinderen in het water spelen. Busje weer uit en blije kindjes fotograferen! We laten ons daarna bij een oud scheepswrak dat aan de kust ligt afzetten en besluiten daarna naar het hotel terug te lopen. Als het hier een ongeluk oid gebeurd, of het nou met auto of boot is, strippen ze de hele handel en het wrak blijft achter. Niets of niemand die dat weghaalt. Langs de weg zie je dan ook regelmatig autowrakken liggen na een ongeluk. Ook die hebben we veel gezien tijdens de reisdagen. Onze chauf rijdt best door maar het het grootste gemak komen ons soms bussen en vrachtwagens voorbij met een bloedgang, dat gaat ook wel eens mis. De wandeling van bijna 4 km viel best tegen met die warmte. De camera wordt zwaar, de rugzak zit niet lekker meer, alles plakt. Onze beloning was een heerlijk koud drankje op het terras aan het strand en daarna een lekkere douche. Vandaag op tijd slapen. Morgen om 6:30 al ontbijt 😳 we gaan naar een nationaal park, Campo, dat op zo’n 3 uur rijden bij ons vandaan ligt. We gaan lopend met een ranger door het park dus we zijn nu al heel benieuwd wat we allemaal gaan spotten 😉