Zaterdag 2/2

4 februari 2019 - Melong, Kameroen

Na het ontbijt ontvangen we de rekening voor het eten wat we daar verbruikt hebben en dan blijkt dat we het diner van gisteravond van de senator hebben gehad. Nice surprise. We gaan weer op pad maar als we stoppen bij weer een markt zijn we het unaniem over eens dat we die willen skippen. Even genoeg markten gezien. We rijden door Bafoussam, wat een stad is dit, altijd stof, druk, hectisch. Dit is niet gezond. We rijden naar de watervallen van Meche. Voordat we daadwerkelijk de hoek om mogen zullen we eerst de “bewaker” de hand moeten schudden. De beste man is blind maar wil graag weten wie zijn pad passeert. Op het pad naar de waterval ligt links en rechts zout en een soort maismeel gestrooid. Dit om de duivels te verjagen. Mensen die ziek zijn komen hier met de hoop op genezing. De waterval is geweldig! Helemaal met een grijsfilter op je camera 😍
Bij de lunch kapen we nog wat fruit voor de chauffeur mee. Het rijden hier in Kameroen is een kunst op zich. Of de drukte van de stad, echt zo hysterisch zie je het nergens, of de enorm hobbelige zandpaden die overwonnen moeten worden; Armstrong is onze held. Als chauffeur, hoe heldhaftig ook, ben je hier ernstig ondergeschikt. Dus niet meepraten, niet mee-eten (nog geen koekje) helemaal niks. Met af en toe stiekem wat toestoppen proberen we onze waardering maar uit te spreken. Na de lunch is het tijd om naar Bandjoun te rijden want om 14:00 begint de ceremonie voor de koning. We worden ontvangen door dezelfde gids als van de week en hij neemt ons mee het terrein op. Links en rechts zit het al vol met mooie jurken, er staan 2 groepen mannen voor de muziek en wij mogen tussendoor voor de foto’s. Half journalistiek Kameroen is overigens aanwezig maar wij van de Hollandse euhm pers vallen het meest op. We worden door de gids over het middenpad mee naar voren geloodst tot aan het officiële gedeelte. Het voelt enigszins ongemakkelijk want we staan praktisch vooraan. En daar staan we nog steeds als de koning verschijnt en de hele poppenkast begint. Geweldig! Wij knippen er op los richting koning en gevolg maar ook de Kameroense pers filmt en fotografeert ons! Bizar dit. We worden zelfs helemaal naar voren gehaald om foto’s te maken. We staan uiteindelijk aan de voeten van de koning. Dat was bij onze Willen nooit gelukt! 😂 Na goed 1,5 uur vinden we het mooi geweest en rijden we richting Melong waar we hutjes midden in de natuur hebben. Wat een mooie locatie is dit. Geen chaos, geen stof, geen hectiek maar een oase! Het geluid van een kabbelend beekje en insecten, vogels en overige beestjes. Een overdaad aan klein formaat wildlife in de mooiste kleuren. Rust. De lekkerste maaltijd tot nu toe en bewaking! 1 voor de apen 😳 die heel soms hier zitten en een heuse gendarmerie. We zitten tenslotte toch in de oranje zone hier... Die laatste vind het zelf trouwens een stuk minder spannend want hij zat lekker aan een biertje toen Deb en ik net even terug moesten omdat onze lamp niet meer uitging hahaha. En nu liggen we in alle rust te luisteren naar het beekje, de krekels, de beesten die over ons dak lopen

1. Helen:
    5 februari 2019