Dinsdag 5/2 deel 2!

5 februari 2019 - Fako, Kameroen

Tijdens het ontbijt hoorden we van 1 van onze medereizigers dat er gisteren, rond t middaguur, door de separatisten een soldaat is doodgeschoten op nog geen 15 km hier vandaan. Dan ga je toch weer even nadenken: wanneer zeg je we vertrekken? Het blijft een lastige vraag. We besluiten om de situatie in Limbe zelf (hotel ligt erbuiten) te ervaren. Nadat we de sleutel hebben achter gelaten om douche en toilet op onze kamer te repareren bezoeken we eerst een heuse (jawel Dees) Hortanicus Botanicus. Een mooi park maar weinig in bloei dus na een wandeling van een uur zijn we weer terug bij ons busje. Daarna naar de vismarkt waar ook wat winkeltjes zitten. Wat een ellendige plek is dit. Hier wordt niemand vrolijk van. Zwart strand, een dikke strook, langs het gehele strand, met afval & plastic, sombere houten hokken en mensen die je liever zien gaan. Alles grauw en troosteloos, het voelt doodongelukkig. We mengen ons met de bevolking maar staan een half uurtje later weer bij elkaar op het strand, we snappen niet waarom Limbe in een fotoreis is opgenomen want hier is niks moois van te maken. We vertrekken dan ook voor de lunch. Even verderop zit een tentje, Big Bite, die snappen het wel. We hebben echt lekker zitten eten, geen haast, heerlijk. Voor de deur liep een spierbundel te ijsberen, soort bewaking, die met regelmatige blikken op ons ook binnen de boel goed in gaten leek te houden. Eenmaal buiten blijkt deze spierbundel nog aardig ook. Na het gebruikelijke standaardpraatje Where you from wilde hij iig wel mijn best friend worden en maybe wilde ik dan ook wel zijn wife worden 😳 Deb was zeker mijn sister, dat kon hij zo zien. Nah, je wife gaat m niet worden, we doen wel een foto ok? Welk hotel zaten we want dan kwam hij me opzoeken...euhm nou...ik heb geen idee hoe dat hotel heet 🤥 ergens in Limbe. We gaan trouwens al snel door naar Kribi. Bye 👋

Vanmorgen voor vertrek hebben Deb en ik, naast de benodigde hotelkamer-reparaties ook een massage besproken. Bij terugkomst vanmiddag spreken we af om ons om 16:00 te melden voor een uurtje ontspanning. Intussen verzamelen wij boven onze spullen en willen voor die tijd nog even bij het strand kijjen. Bij binnenkomst valt meteen de flushing toilet op, snel naar douche dan...koud 😡 Niks aan gebeurd dus. Dan nemen we onze shampoo maar mee en gaan we lekker na de massage in de Spa douchen. Vanwege al het zweten vooraf ook even onder douche door, nadeel; geen warm water, zucht. Maar de massage was top. Ontspanning was het, heerlijke massage gehad van 2 lieve Kameroense vrouwkes. Omdat we niet glibberend van de olie in onze kleren wilde stappen zijn we in badjas terug naar het hoofdgebouw getogen Waar we bij de receptie de grote baas aantreffen. Of we een fijne massage hadden gehad, zeker weten! Maar nu hebben we toch echt een uitdaging...een warme douche om al die olie uit te spoelen 😬 De beste man is mee naar boven gestoven waar tot onze grote schrik het toilet “spontaan” gestopt lijkt met flushen maar het koude water gelukkig toch nog ontbreekt. Deb stelt voor een andere kamer open te stellen voor de douche. Met een I’ll be back trekt hij de deur achter zich dicht en begint op de gang luidkeels te sputteren tegen Joost mag het weten. Er komt een mannetje met een waterpomptang, er komt een mannetje met een sleutel van een paar kamers verderop waarvan we aan het water, als bewijs, moeten voelen dat het écht heet water is en dan komt het mannetje met de waterpomptang weer om te zeggen dat we  warm water hebben. Tegelijk douchen dus! Wat een verwennerij, een warme douche 🤗

Was weer een bijzonder dagje. We hebben ht niet meer over eerder vertrekken gehad trouwens maar dat doen we morgen alsnog, gewoon volgens programma.

1. Dees:
    6 februari 2019
    Fijn te lezen dat jullie ook in een uur de hortaaniekus bootaaniekus kunnen bekijken maar ik ga niet meer mee met jullie 😂