Donderdag 31/1

31 januari 2019 - Koutaba, Kameroen

We hebben (maandag 4/2) weer wifi dus ik kan jullie weer spammen!

Hel, terwijl ik de tekst aan kopieren ben doe ik iets geks met de tekst van donderdag en vrijdag. Ik kan er niet meer bij. Ik hoop deze dagen later nog in te vullen maar ga nu even door met zaterdag 😬

Een verkorte versie want het is mij nog niet gelukt de tekst terug te vinden. Donderdag was weer een reisdag. Een lange reisdag. Van Yaounde zijn we via Bafoussam naar Koutaba gereisd. Onderweg zijn we in Makenene gestopt voor markt maar de sfeer Voelde meteen al niet ok. Zodra Hans de camera voor zijn gezicht zet wordt hij toegeschreeuwd door een horde woestkijkende vrouwen. De mannen doen soms nog wel een poging tot aardig maar de vrouwen... ipv uitgebreid over de markt lopen gaan we al snel weer terug richting bus. Armstrong moet sowieso altijd bij bus blijven maar we merken dat hij daar dan omheen blijft lopen om ook ons in de gaten te kunnen houden. Tijd om te stoppen voor lunch is er niet dus onderweg worden er bananen gekocht. In de middag bezoeken we een chefferie in Bandjoun. De koning hier heeft 50(!) vrouwen. Alle dingen, stoelen, kleden, gewaad etc, in het museum worden ook nog gewoon gebruikt tijden officiële gelegenheden. Als we weer buiten lopen zien we de koning een soort van keuring op zijn nieuwe stoepje uitvoeren ennwe schuifelen langzaam dichterbij. omdat we niet weten of er foto’s gemaakt mogen worden doen we dit stiekem. Wanneer hij zich omdraait maakt hij zelfs een praatje met ons. Relaxte pief hoor. We horen van de museumgids dat er zaterdag een ceremonie is voor de koning, het volk wenst hem dan een mooi nieuwjaar toe En we worden uitgenodigd daarbij te zijn. We zijn nog een keer gestopt bij een markt en hoewel de bevolking hier ietsje vriendelijker was blijven er een hoop vervelend doen. Tegen de avond komen we aan bij ons hotel in Koutaba. Het ziet er prachtig uit met mooi aangelegde tuinen. Na een uitvoerige kamer inspectie van Tebbie lijkt het of 1 bed niet is verschoond dus ze gaat meteen informeren bij receptie. Daar staan vervolgens 5 man zich achter de oren te krabben “wie heeft dat bed verschoont?” Dat werd overigens meteen gedaan hoor. Hoewel de bedden bug-vrij zijn houden ze ook hier niet van poetsen.